tisdag 22 november 2011

Michaela & Rut


Jag heter Michaela Neiglick och min bruna räser-råtta är en liten borderterriertik på 3 år som heter Rut. KrutRut som hon kallas är en väldigt glad och energisk liten hund som charmar sig in hos alla hon träffar. Hon älskar att sova under täcket och att mysa i soffan, och vill alltid vara nära. Utomhus är hon närmast outtröttlig och när det är träning på gång ger hon verkligen allt. Hon är halvgalen och världens myshund på samma gång!

Jag själv är 19 år gammal och bor hos mina föräldrar utanför Stockholm. Jag tog studenten våren 2011 och för tillfället så har jag en paus från pluggandet och satsar på att jobba och resa lite. På fritiden är jag ordförande och ledare påNacka HU och jag sitter med i Sveriges Hundungdoms Ungdomsråd (UR). Jag är även aktiv inom Djurens Rätt och sitter med i distriktsstyrelsen för Fältbiologerna Stockholm-Uppland-Gotland.


Jag tycker att det är otroligt kul att träna in olika trick och har ett stort intresse för positiv förstärkning och klickerträning. Det är väl egentligen så det hela började... Innan jag ens visste vad freestyle var för något så kunde Rut och min äldre hund Mira en mängd olika konster och vi gjorde små ”tricksfilmer” och la ut på youtube. Jag fick upp ögonen för freestyle först efter att ha besökt Stockholms Hundmässa vintern 2009 – det såg så häftigt och roligt ut! Efter lite pepp och övertygande från vänner så debuterade vi på U-DM våren 2010 – och vann! Efter det har det bara rullat på och vi kan stoltsera med titlarna FD1, FD2 och SEfreeCH. Vi har vunnit U-SM i freestyle både år 2010 (klass1) och 2011 (klass3).


Att vi nu har fått äran att vara med i landslaget och åka och tävla på Nordiska mästerskapen känns helt galet roligt, läskigt, pirrigt, spännande... det viktigaste är att ha kul och det är jag övertygad om att vi kommer ha, oavsett hur det går resultatmässigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar