fredag 21 oktober 2011

Hanna och Grizzly

Grizzly har nu hunnit fylla 4 år, som ni säkert vet är hon en Belgisk vallhund/Groenendael. Jag som håller i kopplet heter Hanna Eriksson och är 20 år fyllda. Tillsammans har vi tävlat och tränat freestyle i ungefär tre år, så vi är fortfarande nybörjare och lär oss nya saker hela tiden.



Att skaffa sig Grizzly som första riktiga hund har varit en resa med många tårar och skratt. När jag började på Stora Segerstads naturbruksgymnasium, med inriktning Hund, ville jag ha en hund att träna och tävla med. Valet föll tillslut på Groenendael, jag hittade en uppfödare som var beredd att lämna ut G på foder. Så efter mycket tjat på föräldrar fick jag hem min svarta valp.



Från dag ett har det varit jag och Grizzly. Hon har alltid enbart haft ögonen på mig och struntat i alla andra. Hon har varit reserverad, reagerat på vardagliga ljud (skott är inga problem, men ljudet som blir när jag knäcker ägg är fruktansvärt) och haft andra skumma grejer för sig. Men tack vare att hon har lagt sitt liv i mina händer och litar på mig har det inte blivit några problem. Hon litar på att jag sköter situationen och skulle kunna hoppa över ett stup om jag bad henne. Men det har behövts många tårar, ideer och hårslitningar för att komma hit.


Med Grizzly har jag tränat och tävlat det mest, lydnad, agility, vallning och bruks är bara lite av allting. Men det vi främst har nått framgång i är i freestyle, där jag är förvånad att det har gått så bra som det har. Men vi lär oss fortfarande av varandra och har framtiden för oss, eftersom många tårar och skratt även har funnits inblandat här.

Idag har Grizzly bland annat diplom i freestyle klass tre, vi har i år hunnit blivit Svensk Freestylechampion och tävlar klass tre i både freestyle och heelwork. Förra året var första gången vi fick vara med i det svenska landslaget i freestyle, då var vi reserv under NM men deltog i Heelworken. Det var en upplevelse jag alltid kommer att minnas.



Nu har vi fått äran att vara med och representera Sverige under NM i freestyle. Eftesom Ally blev sjuk fick vi som reserver i Heelworken även hoppa in och tävla HTM. Så Grizzly, min första hund på enbart fyra år tävlar i helgen EM i freestyle OCH heelwork! Hur stort är inte det liksom? :p Tror inte jag riktigt har förstått det själv än...



Grizzly är min bästa vän, min hjälte och mitt allt! Hon har räddat mig från att falla många gånger, hjälpt mig upp när jag ligger ner och stöttar mig på min resa mot ett frisk liv. Jag tror inte någon kan förstå hur mycket hon betyder för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar