söndag 16 oktober 2011

Jenny & Tyra

Tyra och jag har åter halkat på ett bananskal och rätt in i hetluften. Så sent som 1 okt 2011 debuterade vi i HTM klass 3 så precis som några till i laget så är vi rena noviser vad det gäller mästerskap. Vi åker därför främst till OEC för att se och lära av de som hållit på längre.

Tyra är en 8 år gammal ”sällskaps” golden tik som kom till mig mest av en slump julen 2006 och som har kommit att betyda enormt mycket för mig som en mycket trogen vän och som stöd i min rehabilitering. Hon är min absolut bästa vän som alltid finns där för mig. Att hon sedan också har gjort att vi tillsammans kom igång med hundträning och numera också tävling är bara en extra bonus. Förutom HTM har vi tävlat rallylydnad och tränar jaktapportering och viltspår.




Att det blev HTM är precis som mycket annat i mitt liv en slump. Efter att ha tränat och tävlat rallylydnad under 2 år så var jag på MyDog 2009 för att se på Freestyle och såg några som körde HTM fast det ju då fortfarande var inofficiellt. Eftersom jag är superdålig på att dansa så hade jag insett att Freestyle nog var för avancerat för oss men när jag såg HTM så tänkte jag att kanske ändå … . Vår ordentliga tävlingsdebut var på MyDog 2010 och sedan har det rullat på och nu står vi här och ska iväg på vårt första mästerskap.




FS/HTM är en kul sport eftersom all träning görs för att det är kul och ger en möjlighet att tillsammans med sin hund skapa ett program som visar fram just min hunds bästa sidor.
Tyvärr bor vi i en FS/HTM öken (Skåne) så det är svårt att hitta träningsmöjligheter i Sverige på nära håll. Jag har istället haft turen att kunna pendla över till Danmark för både träning och tävling. Därför ska det bli extra kul att få åka med till OEC och se och lära känna alla duktiga team i det svenska laget.

Jag är egenföretagare och driver sen snart 20 år tillbaka JENNY THOLIN SPEDITION AB som är en internationell ”resebyrå” för hästar. Hundar har alltid varit en del av mitt liv och jag har hunnit syssla med många olika typer av hundaktiviteter, fågelhundsjakt, grytjakt, lydnad, rallylydnad och nu HTM. Jag är utbildad Allmänlydnads och rallylydnadsinstruktör och håller kurser och tävlar för Oxie BK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar