onsdag 12 oktober 2011

Lina & Zing

Som ålderskvinna Börjar då presentation av Sveriges landslag i freestyle 2011. Ålderskvinna, kanske inte främst i forma av ålder, men den som i dagsläget har flest mästerskap med sig i ryggsäcken. Zing min 8½ år gamla pumi och själsfrände och jag har hittils deltagit i NM 2009, VM 2010, NM 2010 samt även som Sveriges representant på Crufts 2011. Under dessa mästerskap har Sverige haft stora framgångar med guld i lag både 2009 och 2010 på NM. Även för mig och Zing har det gått bra då vi tog individuellt silver 2009, fjärde plats 2010 på NM, nionde plats på VM och en femte plats på Crufts.


Trots att hundlivet idag består till större delen av freestyle har vi en bakgrund i helt andra hundsporter. Zing har championat i både lydnad och agility samt är uppflyttad till lägre klass spår och elitklass sök. För egen del är jag utbildad instruktör inom lydnad, freestyle och agility. Jag är även engagerad som tävlingsledare i bruks samt nybliven domare i freestyle. Det här med att döma är verkligen utmanade men spännande och rolig uppgift då man påverkar freestylesportens väg framåt.



Jag själv är utbildad miljövetare och jobbar som klimat- och miljöstrateg på Karlstads kommun. Sedan ett år tillbaks har två nya stora intressen gjort entré i mitt liv; teater och westernridning. I familjen finns även en åldersdam till, Offa 13½ år gammal. Offa har nyligen startat sin karriär som freestyle och HTM-hund tillsammans med en kompis och hon tycker att det är så kul! Med lånehunden Ike har även jag debuterat i HTM i år.

1 kommentar: