lördag 15 oktober 2011

Yvonne & Tine

Att föda upp valpar är något alldeles extra och att sen en av valparna från första början valde mig till ”det bästa som finns”, det är ren och skär glädje. En hjärtformad bläs gav henne namnet Valentine, Tine. Tine har från första början haft en vilja att utföra minsta önskan från mig. Hon har en arbetskapacitet som är enorm. Tröttnar aldrig! Dock har hon en egenskap som inte är så kul om man vill satsa på tävling. Hon har scenskräck. Detta har gjort att vi numera lagt ner freestyletävlandet för att enbart jobba med HTM där Tine får vara NÄRA mig. Där trivs hon bäst!


Min hundbakgrund började när jag var 11 år och fick min första egna hund. Sen har det genom åren blivit många hundar och många olika inriktningar på hundintresset.
Jag har utbildat mig till SBK-A-, freestyle- , vallning-, tjänstehund- (flygvapnet) och agilityinstruktör. Är numera också domare i freestyle. Freestylesporten är verkligen hundvärldens formel 1 vad gäller inlärning och precision. Det här är något som jag som gammal lydnadsnörd verkligen gillar. Och för Tine som älskar att lära sig nya saker är denna sport verkligen optimal.

Tine och jag gör nu vår andra start i landslaget. Förra året var vi reserver i freestyle och ordinarie i HtM. Sverige har enbart haft HtM som officiellsport sen årsskiftet. På sikt tror jag att svenska landslaget i HtM kan röna stora framgångar. Vi har en härlig lydnadsbakgrund att komma ifrån och flera lydnadsrävar är på väg in i sporten. Men just nu är förväntningarna inställda på att få nya kontaktytor, massor av lärdomar och sen förstås ha attans kul tillsammans med världens bästa landslagskompisar!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar